Líbí se vám p?edstava vyu?ívání redak?ního systému, ale nejste si zcela jisti, zda se hodí pro ?e?ení va?eho problému?
Odpov?? na tuto otázku a jí podobné naleznete v tomto ?lánku, který se zabývá vyu?itelností redak?ních systém?.
Co je to redak?ní / publika?ní systém?
Redak?ní systém p?edstavuje aplikaci, která spravuje informace r?zného charakteru a zárove? se stará i o jejich efektivní
vyu?ití a zobrazení na n?kterém z p?edp?ipravených výstup?. V na?em p?ípad? p?ipadá v úvahu primárn? výstup skrze WWW
slu?bu, ale v zásad? je úpln? jedno, jakým zp?sobem jsou data ve finále publikována.
Základní funk?ní vlastnosti redak?ních systém?
(Upozor?uji, ?e následující p?ehled je zna?n? omezený a plní pouze roli základního informa?ního p?ehledu.)
- správa ?lánk? (nutno podotknout, ?e je úpln? jedno, zda slovo ??lánky? p?edstavuje zpravodajské texty
typu novinový ?lánek nebo jednu informa?ní stránku popisující ur?itý úsek ?innosti / organiza?ní struktury
obchodní spole?nosti),
- správa novinek (krátké textové zprávy ? jde o velmi jednoduchý nástroj na publikování krátkých zpráv
vyzna?ující se ?astou aktualizací),
- p?ístupový management (schopnost autorizace u?ivatele a v n?kterých p?ípadech i p?id?lení specifických
p?ístupových práv k jednotlivým ?ástem systému),
- správa anket (p?edstavuje jeden z mnoha základních podp?rných prvk? umo??ujících bli??í komunikaci se
zákazníkem / ?tená?em),
- download management (tato sub-?ást redak?ního systému umo??uje centralizovat správu v?ech soubor? ur?ených
ke sta?ení v?etn? vedení statistiky po?tu sta?ení).
Mo?nosti nasazení
Sou?asné redak?ní systémy jsou natolik vysp?lé a do zna?né míry i univerzální, ?e je lze vyu?ít p?i ?e?ení
tém?? v?ech typ? informa?ních web?, krom? vysoce specializovaných zadání typu: elektronický obchod nebo
webový portál (sm?sice r?zných slu?eb v?etn? katalogu stránek, chatu a e-mailové slu?by).
To v?ak samoz?ejm? nem?ní nic na skute?nosti, ?e existují zadání, pro jejich? ?e?ení se redak?ní systémy
hodí lépe a na druhou stranu existují i typy úloh, kde se jejich vyu?ití jeví jako mén? vhodné ?e?ení
nebo je dokonce úpln? nevhodné. ? Samotné rozhodování je navíc v?t?inou roz?í?eno i o finan?ní stránku
v?ci, která v?t?inou vyznívá lépe pro nasazení redak?ního systému v porovnání s vývojem vlastního webu.
Nicmén? pokud se ?patn? rozhodnete a ve finále poznáte, ?e vám zakoupený redak?ní systém nevyhovuje, tak
s tím v?t?inou ji? nic ud?lat nejde a musíte následn? stejn? zaplatit i za vývoj vlastního webu a prvotní
euforie je pry?. Doporu?uji vám tedy dbát p?ísloví: "Dvakrát m??, jednou ?e?!"
P?íklady vhodného vyu?ití redak?ního systému (dále RS):
- Zpravodajský server ? jde o nejklasi?t?j?í vyu?ití RS.
- Malé (jednoduché) firemní prezentace - v p?ípad? vyu?ití aktualit, ankety a dal?ích sou?ástí RS
m??e vzniknout velmi zajímavý a dynamický firemní web.
- Prezentace státních, obecních a neziskových organizací ? funk?n? a vzhledov? jde v?t?inou o kombinaci
mezi zpravodajským a firemním serverem; s ohledem na funk?ní rozsah RS jde op?t o vhodný typ prezentace.
- Zájmový/komunitní server ? v?t?inou se nasazují RS obsahující galerii obrázk? a diskuzní fórum.
Sporné vyu?ití RS:
- Firemní produktový katalog ? velmi zále?í na zp?sobu prezentace a celkové koncepci webu.
- St?ední firemní prezentace ? v tomto p?ípad? je rozhodující otázkou slo?itost struktury a po?adavky na
funk?nost. V p?ípad? po?adavku na propojení s vlastním IS p?ichází velmi reáln? v úvahu vývoj vlastního webu.
P?íklady nevhodného vyu?ití RS:
- Osobní stránka ? RS se v tomto p?ípad? jeví jako zbyte?n? slo?itý nástroj, který dokonce m??e omezit
autorovu p?edstavivost a mo?nosti.
- Elektronický obchod ? v p?ípad? e-shop? je v?dy lep?í vyu?ít aplikaci, která je pro tento typ ?innost
navrhovaná ji? od samého po?átku; v p?ípad? vyu?ití roz?í?ení RS je to p?esn? naopak a m??e to vést a? k
nep?ekonatelným problém s funk?ností nebo vlastnosti e-shopu.
- Portálový server ? mezi hlavní jmenovatele portálového serveru pat?í: mno?ství slu?eb, robustnost
a efektivnost. Do jaké míry jsou sou?asné RS schopny uspokojit jednotlivé po?adavky je na zvá?enou, ale osobn? si
myslím, ?e se pro tuto oblast nehodí. Do úsp??ného portálu je toti? v?dy zapot?ebí vlo?it n?jaké vlastní "know-how".
- Velké firemní prezentace ? velké firemní prezentace mají v?t?inou slo?itou strukturu a kombinují velmi
?asto statický a dynamický p?ístup k tvorb? stránek; nemluv? o r?zných úrovních p?ístupu a po?adavcích na napojení
na interní IS. Tém?? v?dy se vyplatí nechat si u?ít web na vlastní míru.
P?eji p?íjemné a efektivní publikování ...